Näin toistaiseksi voimassa oleva tai määräaikainen sopimus irtisanotaan
Puhelinliittymän irtisanominen on kohtalaisen helppo ja suoraviivainen operaatio, mutta aivan pystymetsästä urakkaan ei kannata ryhtyä.
Tähän artikkeliin kokosimme vastaukset olennaisimpiin kysymyksiin, joita sinulla saattaa pyöriä mielessäsi, jos harkitset liittymän irtisanomista.
1. Mitä eroa on toistaiseksi voimassa olevan ja määräaikaisen liittymän irtisanomisella?
Toistaiseksi voimassa oleva liittymä on nimensä mukaisesti voimassa niin kauan, kun molemmat osapuolet sopimusta jatkavat.
Tällaisen sopimuksen voit irtisanoa milloin tahansa ilman sanktioita. Palvelun irtisanomisessa on toki lainmukainen kahden viikon irtisanomisaika – tieto tästä löytyy omasta sopimuksestasi.
Toistaiseksi voimassa olevan liittymän irtisanominen ei maksa sinulle mitään, eikä päätökselle tarvitse antaa erityistä syytä.
Määräaikainen liittymä puolestaan on sopimus, joka on voimassa tietyn ajanjakson. Sen kesto voi olla ennalta sovittu esimerkiksi vuodeksi, jonka jälkeen liittymä muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi. Hinta myös yleensä tällöin nousee: määräaikaisessa sopimuksessa ilmoitetun keston ajan se on pysynyt samana.
Tarjolla on kuitenkin paljon myös toistaiseksi voimassa olevia liittymäsopimuksia, jotka voit saada ensimmäisen vuoden ajaksi tarjoushintaan. Näitä ei kannata sekoittaa määräaikaisiin liittymiin.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan enimmäiskesto määräaikaisissa liittymäsopimuksissa on yksi vuosi, kun kyse on puhelinliittymistä. Interneliittymien kohdalla vastaava aika on kaksi vuotta.
Määräaikaista sopimusta et voi irtisanoa kesken sopimuskauden ilman painavaa syytä. Mikäli näin kuitenkin teet, voit joutua maksamaan operaattorille sopimussakkoa tai jäljelle jääneen sopimuskauden mukaista maksua. Tästä enemmän kohdassa 4.
Huomioi tämä:
Jos kyse on liittymän vaihtamisesta, uusi operaattorisi huolehtii vaihtoon liittyvistä toimenpiteistä. Esimerkiksi Telia muistuttaa verkkosivuillaan, että irtisanottua liittymää ei voi siirtää.
Jos siis haluat pitää vanhan numerosi, anna uuden operaattorisi huolehtia liittymän vaihtamisesta heille.
Sinun ei itse tarvitse olla yhteydessä nykyiseen operaattoriisi, jos haluat vaihtaa liittymäsi uudelle operaattorille ja säilyttää numerosi.
50€ Lidl-lahjakortti kaupan päälle!
Vaihda Telian 5G-liittymään ja saat kaupan päälle 50 euron lahjakortin Lidliin sekä halutessasi lisäetuna MTV Katsomon tai Maxin viihteen puolen vuoden ajaksi hintaan 3,95€/kk. Lisäksi uuden liittymän avausmaksu 0 euroa.
Katso tarjoukset Rajaton 5G 300 M-, Rajaton 5G 600 M- ja Rajaton 200 M -puhelinliittymiin. Edut ovat voimassa 8.12.2024 asti.
2. Mistä tiedän onko nykyinen liittymäsopimukseni toistaiseksi voimassa oleva vai määräaikainen?
Sopimuskauden tyypin, eli onko kyseessä toistaiseksi voimassa oleva vai määräaikainen sopimus, saat yleensä selville viimeisimmästä laskustasi.
Jos tietoa ei sieltä jostain syystä löydy, voit myös aina olla yhteydessä operaattorisi asiakaspalveluun joko puhelimitse, sähköpostitse tai verkkosivujen chatin kautta.
Monilta operaattoreilta löytyy oma verkkopalvelunsa, johon kirjautumalla näet suoraan laskusi.
3. Miten toistaiseksi voimassa oleva liittymäsopimus irtisanotaan?
Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on helppo irtisanoa, sillä voit tehdä sen missä kohtaa sopimusjaksoa vain, etkä tarvitse sopimuksen päättämiseen erillistä syytä.
Voit hoitaa irtisanomisen joko suullisesti tai kirjallisesti. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi soittoa oman operaattorin asiakaspalveluun, käymistä oman palveluntarjoajan liikkeessä tai yhteydenottoa asiakaspalveluun sähköpostitse tai operaattorin chat- tai verkkopalvelun kautta.
Jos kuitenkin olet samassa yhteydessä vaihtamassa uuden operaattorin asiakkaaksi ja haluat säilyttää vanhan numerosi, anna uuden operaattorin hoitaa kaikki tarvittavat toimet.
Irtisanomisaika on 14 vuorokautta. Tämän ajan vanha operaattori vielä veloittaa sinua liittymän käytöstä sen irtisanomisen jälkeen, mutta muita kuluja ei tule.
4. Millainen syy määräaikaisen liittymän irtisanomiseen vaaditaan?
Määräaikaisen liittymän voit irtisanoa painavista syistä. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi maksuvaikeuksia työttömyyden tai sairauden takia tai muunlaisia tilanteita, joissa sopimuksen ylläpitämisestä aiheutuisi sinulle kohtuuttoman paljon haittaa.
Syy voi olla esimerkiksi muutto ulkomaille tai sellaiselle kotimaan paikkakunnalle, jossa ei syystä tai toisesta voi käyttää kyseisen operaattorin palveluita. Operaattori voi pyytää sinulta dokumentteja syyn todentamiseksi.
Luonnollinen syy sopimuksen purkamiselle on myös se, että liittymä ei toimi niin kuin on luvattu. Jos liittymä ei toimi kunnolla, ennen irtisanomista kannattaa kuitenkin olla yhteydessä asiakaspalveluun ongelmien selvittämiseksi.
Edellä mainittujen reunaehtojen toteutuessa voit irtisanoa sopimuksen suullisesti tai kirjallisessa muodossa. Painaviin irtisanomissyihin vedottaessa operaattori perii vain liittymäsopimuksen päättymishetkeen asti kerääntyneet kulut.
- Lue myös: Tökkiikö liittymä ja olet jumissa määräaikaisuudessa? Toimi näin (Ilta-Sanomat.fi)
5. Maksaako liittymän irtisanominen jotain?
Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanominen on aina kulutonta.
Määräaikaisen sopimuksen irtisanomisessa voi tulla kuluja, jos sopimus irtisanotaan kesken sopimuskauden ilman painavaa syytä.
Monesti tämä tarkoittaa sitä, että operaattori voi periä maksut sopimuksen alkuperäiseen päättymispäivään asti.
Varmista omat käytännöt sopimusehdoistasi, jos sinulla on määräaikainen sopimus.
Jos päivität liittymääsi nykyisen operaattorin sisällä, tästä saatetaan periä muutaman euron muutosmaksu.
Operaattorikohtaisia eroja hinnoittelussa voi esiintyä.
Lue myös:
6. Millaisissa tilanteissa operaattori voi irtisanoa liittymäsopimuksen?
Yleensä sinä asiakkaana olet se, joka irtisanoo liittymäsopimuksen tai valtuuttaa uuden operaattorin hoitamaan asian.
On kuitenkin muutama tilanne, joissa operaattorisi saattaa sulkea liittymän.
Näin voi käydä, jos jätät yli 50 euron laskun maksamatta vielä kahdenkin viikon jälkeen maksumuistutuksen saamisesta, eikä maksukyvyttömyytesi johdu esimerkiksi sairaudesta.
Mikäli olet kuitenkin riitauttanut laskun tai osan siitä ennen eräpäivää ja maksanut riidattoman osan, ei operaattori lain mukaan voi sulkea liittymääsi.
Operaattorilla on oikeus purkaa asiakkaan kanssa tehty sopimus kuukauden kuluttua liittymän sulkemisesta.
7. Voiko operaattorin verkkosivuilta tilatun tai puhelimessa ostetun liittymän peruuttaa?
Lyhyt vastaus kysymykseen on kyllä. Tällaisissa sopimuksissa on 14 päivän peruutus- ja palautusoikeus.
Peruutuksen voit tehdä samalla tavalla kuin muidenkin liittymien: esimerkiksi soittamalla asiakaspalveluun tai käymällä palveluntarjoajan fyysisessä liikkeessä.
Huomioi, että käytännöissä voi olla eroja, jos palvelu on ostettu fyysisestä myymälästä. Lue lisää Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta.
8. Miten liittymän irtisanominen onnistuu eri operaattoreilla?
Alla lyhyt selonteko siitä, miten puhelinliittymän irtisanominen onnistuu Suomessa toimivien operaattorin sopimuksista puhuttaessa.
Huomioithan, että jos olet vaihtamassa liittymää ja haluat säilyttää vanhan numerosi, voit jättää kaikki vaaditut toimet uuden operaattorisi hoidettavaksi.
DNA:n puhelinliittymän irtisanominen
DNA:n liittymän irtisanominen onnistuu olemalla yhteydessä DNA:n asiakaspalveluun joko puhelimitse, sähköpostitse, Oma DNA -palvelun kautta viestillä, chatissa, tai käymällä paikan päällä fyysisessä liikkeessä.
Telian puhelinliittymän irtisanominen
Telialla on käytössään Minun Telia -palvelu, jonka kautta voit irtisanoa liittymäsi. Kirjautumalla sisään pääset käsiksi omiin liittymiisi ja niiden asetuksiin. Myös soitto asiakaspalveluun tai käynti lähimmässä liikkeessä ratkaisee asian.
Elisan puhelinliittymän irtisanominen
Helpoin tapa irtisanoa Elisa-liittymä on tehdä se OmaElisa-palvelun kautta nettisivuilla. Homma hoituu toki myös soittamalla asiakaspalveluun tai käymällä Elisan liikkeessä.
Moi Mobiilin puhelinliittymän irtisanominen
Moi-liittymän irtisanominen onnistuu, kun soitat asiakaspalveluun tai jätät sinne yhteydenottopyynnön. Jälkimmäisessä tapauksessa asiakaspalvelija soittaa sinulle takaisin. Irtisanomisen voit tehdä myös Mun Moi -palvelun kautta.
Varmista ajantasaiset ehdot aina viime kädessä operaattorien omilta verkkosivustoilta. Lisätietoa aiheesta löydät myös Kuluttajaliiton verkkosivuilta.