Liittymää vaihtaaksesi sinun ei tarvitse itse irtisanoa nykyistä sopimustasi tai olla edes yhteydessä vanhaan operaattoriisi. Uusi operaattori hoitaa kaikki vaadittavat toimenpiteet sekä numeronsiirron, jos haluat säilyttää vanhan puhelinnumerosi. Alta löydät vastauksia yleisimpiin liittymän vaihtoa koskeviin kysymyksiin.
1. Kuinka nopea toimenpide puhelinliittymän vaihtaminen samalle tai toiselle operaattorille on?
Liittymän vaihtamisen kuluva aika riippuu siitä, vaihdatko liittymää operaattorin sisällä vai siirrytkö eri operaattorin asiakkaaksi.
Operaattorin sisällä tapahtuva siirtyminen puhelinliittymästä toiseen tapahtuu pääsääntöisesti lähes viiveettä varmennettuasi päätöksesi ottaa käyttöön uusi liittymä. Operaattorista toiseen vaihdettaessa numeronsiirtoon voi mennä muutamasta päivästä kahteen viikkoon. Saat uudelta operaattoriltasi tekstiviestin, kun numeronsiirto on tehty.
Kun kyseessä on liittymän vaihto kesken laskutuskauden, vanha operaattorisi laskuttaa sinua niistä päivistä, jolloin vielä heidän palvelujaan käytät. Uusi laskutuskausi uuden operaattorin kanssa alkaa vanhan katketessa.
Jos vaihdat puhelinoperaattoria, uusi operaattorisi lähettää sinulle uuden SIM-kortin. Sinun ei pidä itse irtisanoa liittymääsi, vaan uusi operaattorisi huolehtii numeronsiirrosta ja vaihtoon liittyvistä toimenpiteistä.
Liittymän vaihto onnistuu siis mainiosti ilman, että olet itse yhteydessä vanhaan operaattoriisi. Sinun tehtäväksesi jää vertailla liittymävaihtoehtoja ja valita niistä itsellesi paras.
- Katso myös: Vertailimme puhelinliittymät – tämä oli halvin
2. Voinko vaihtaa liittymää, jos minulla on määräaikainen sopimus?
Kuten nimikin jo kertoo, määräaikainen liittymäsopimus on voimassa sopimuksessa mainitun ajan. Ilman painavaa syytä et tällöin voi irtisanoa liittymääsi ennen sopimuskauden loppua.
Sinulla on kuitenkin oikeus siirtää liittymäsi numero toiselle operaattorille, mutta joudut kuitenkin lähtökohtaisesti maksamaan määräaikaisen liittymäsi maksut sopimuskauden loppuun asti.
Painavasta syystä määräaikaisen liittymän irtisanominen voi kuitenkin onnistua.
Entäpä, jos olet ostanut määräaikaisen liittymän aivan äskettäin? Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kivijalkaliikkeestä ostettua tuotetta ei automaattisesti koske vaihto- ja palautusoikeus, vaan sen myöntämisestä sekä kestosta päättää aina myynnistä vastaava liike itse.
Mikäli olet siis ostanut liittymän käymällä itse kaupassa paikan päällä, vaihto- ja palautusoikeudesta kannattaa niin ikään käydä kysymässä suoraan liikkeestä tai kyseisen operaattorin verkkopalvelun kautta.
Tilanne on toinen, jos fyysisen kaupankäynnin sijaan oletkin tilannut liittymän verkkokaupasta. Internetin välityksellä hankittuja tuotteita koskevasta vaihto- ja palautusoikeudesta on laadittu laki kuluttajien suojelemiseksi.
Kyseisen lain mukaan verkkokaupasta ostettua puhelinliittymää koskee 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus. Näin ollen sopimuskauden ensimmäisten 14 päivän aikana voit halutessasi perua sopimuksen ja vaihtaa liittymän eri teleoperaattorin valikoimaan kuuluvaan puhelinliittymään.
3. Miten numeronsiirto tapahtuu, eli onko vanha numero mahdollista säilyttää?
Menneitä ovat päivät, jolloin liittymän vaihdon yhteydessä täytyi joka kerta valita uusi puhelinnumero ja opetella se sitten ulkoa.
Nykyään voit säilyttää oman, tutun ja voimassa olevan puhelinnumerosi liittymän vaihdon yhteydessä.
Numeronsiirrosta puhutaan, kun nykyinen puhelinnumerosi siirtyy uuteen puhelinliittymääsi vaihtaessasi operaattoria.
Numeronsiirtoprosessia ei tarvita lainkaan vaihtaessasi liittymää saman palveluntarjoajan sisällä: tällöin puhelinnumerosi säilyy automaattisesti.
Mikäli sinulla on esimerkiksi DNA:n liittymä ja huomaat DNA:n tarjoavan itsellesi sopivammat ominaisuudet toisella liittymällä, voit vaihtaa siihen muitta mutkitta. Liittymätyyppi vaihtuu useimmiten operaattorin sisällä heti, kun vaihdoksen on tehnyt netissä.
Numeronsiirto, eli nykyisen puhelinnumerosi siirtäminen uuteen puhelinliittymääsi, ei edellytä sinulta lainkaan toimenpiteitä. Operaattorit suorittavat siirron puolestasi.
Ostohetkellä tulet valtuuttaneeksi palveluntarjoajan suorittamaan vanhan numeron siirtämisen uudelle liittymällesi ja sinun tarvitsee vain odottaa toimenpiteen valmistumista.
Huomioi, että irtisanottua liittymää et voi siirtää – katso esimerkkinä Telian ohjeistus asiaan liittyen. Älä siis mene itse irtisanomaan puhelinliittymääsi, jos haluat säilyttää nykyisen numerosi puhelinoperaattoria vaihtaessasi.
Anna sen sijaan uuden operaattorisi hoitaa liittymän vaihto ja numeronsiirto, jotta kaikki sujuu mutkattomasti.