Moniin pankkien tarjoamiin premium-tason luottokortteihin sisältyy concierge-palvelu. Mitä se oikein tarkoittaa, ja millaisissa tilanteissa conciergelle soittamisesta voi olla apua? Muun muassa näihin kysymyksiin vastaamme tässä artikkelissa. Ensin tutustumme kuitenkin lyhyesti concierge-sanan alkuperään ja historiaan.
Concierge-sanan alkuperä juontaa juurensa ranskan kieleen
Ranskankielinen termi concierge tarkoittaa suoraan käännettynä portinvartijaa tai vahtimestaria. Conciergen virkaa toimittanut henkilö oli keskiajalla vastuussa siitä, että kuninkaallisten ja muun paremman väen asuinrakennusten avaimet pysyivät tallessa ja talon asukkailla ja heidän vieraillaan oli käytössään kaikki tarvitsemansa palvelut.
Nykyään conciergeja löytyy monista huippuhotelleista sekä luksustavarataloista – erityisesti ulkomailta. Suomessa hotellin conciergesta käytetään usein termiä hotelliportieeri.
Concierget tarjoavat asiakkaille henkilökohtaista palvelua, toteuttavat heidän toiveitaan ja voivat tarjota apua esimerkiksi lippuvarauksiin, erilaisiin aktiviteetteihin tai ravintoloiden pöytävarauksiin.
Suomessa työskentelee myös yksityisiä conciergeja, jotka toteuttavat rikkaiden luksusmatkailijoiden laillisia toiveita rahaa vastaan. Toive voi tarkoittaa esimerkiksi yksityisen kuumailmapallolennon järjestämistä muutaman tunnin varoitusajalla.
Paljon oudompiakin toivomuksia on tietysti olemassa – niistä voit lukea lisää esimerkiksi Ilta-Sanomien artikkelista, jossa kerrotaan Suomessa työskentelevän luksusconciergen työpäivistä.
Luottokortteihin ja maksuaikakortteihin sisältyvät concierge-palvelut Suomessa
Monille suomalaisille sana concierge on tuttu nimenomaan luotto- ja maksuaikakorttien kautta. Erityisesti VIP- ja premium-tason luksusluottokortteihin voi sisältyä concierge-avustajapalvelu.
Käytännössä se tarkoittaa, että voit soittaa concierge-palvelunumeroon, jonka kautta saat apua esimerkiksi lento- ja tapahtumalippujen hankkimiseen tai pöytävarausten tai matkasuunnitelmien tekemiseen. Tai kenties haluat toimittaa puolisollesi kukkalähetyksen kesken työpäivän.
Toiveisiin liittyvät mahdolliset maksut esimerkiksi konsertti- tai lentolipuista veloitetaan kortiltasi.
Conciergen kautta saattaa järjestyä nopealla aikataululla pöytä esimerkiksi täpötäyteen huippuravintolaan tai paikka loppuunvarattuun konserttiin. Keikka- tai konserttilippujen tapauksessa tarjolla olevat liput eivät kuitenkaan yleensä ole sieltä kaikkein halvimmasta päästä.
Toisaalta concierge-palvelut on pääasiassa kohdennettu asiakkaille, joilla ei ole pulaa pikkurahasta.
Puhelimen päässä olevasta henkilökohtaisesta avustajasta voi olla apua myös ravintoloiden ruuhkasesonkeina. Sen sijaan, että uudenvuodenaattona soittaisit itse kymmeneen eri ravintolaan kysyäksesi vapaata pöytää, voit ulkoistaa soittorumban conciergelle.
Esimerkkejä luottokorteista, joihin sisältyy concierge-palvelu
Vuosittain päivittyvän luottokorttien vertailun perusteella concierge-palvelu sisältyy Suomessa ainakin seuraaviin luotto- ja maksuaikakortteihin:
- Nordea Black Mastercard
- Danske Bank Mastercard World Elite
- Ålandsbanken World Elite Mastercard
- American Express Centurion eli musta Amex.
OP Platinum -kortista concierge-palvelu poistui vähäisen käytön vuoksi marraskuun lopussa 2023.
Kokemuksia luottokorttien concierge-palveluista – vastinetta rahalle vai ulkoistettua googlausta?
Valtaosa luottokorteista ei sisällä concierge-palvelua, joten myös niihin liittyvien kokemusten määrä on suomalaisilla keskustelupalstoilla rajallinen.
Onneksi Pohjois-Amerikassa kaikki on suurempaa, joten otetaan lyhyt kurkistus Reddit-keskustelupalstalle. Concierge-palveluiden toimintaperiaate on pohjimmiltaan samanlainen maasta riippumatta.
Kokemusten perusteella jotkut ovat onnistuneet saamaan concierge-palvelun kautta keikkaliput loppuunmyytyyn konserttiin. Toisille puolestaan on ollut hyötyä erilaisista hotelli- ja ravintolasuosituksista ennen matkaa.
Moni on kuitenkin kyseenalaistanut, millainen tarve tavanomaisemmille concierge-palveluille nykyään on olemassa. Pöytävarausten tekeminen, hotellien ja ravintoloiden vertailu sekä lentolippujen hankkiminen onnistuu verkon kautta huomattavasti sujuvammin verrattuna 2000-luvun alkuvuosiin.
Esimerkiksi ravintolasuosituksia ja -arvioita löytyy Googlesta kymmenittäin muutamassa sekunnissa. Ainakaan vertailua varten conciergesta ei siis välttämättä ole suurta lisähyötyä.
Sen sijaan pöytävarauksen tekeminen huippuravintolaan voi olla eri juttu.
Sanottua
”Korttien concierge-palvelut eivät ole enää sitä mitä ennen. Saat vain puhelimen päähän jonkun, joka käyttää Googlea puolestasi.”
”Parhaan concierge-palvelun saat googlaamalla itse”.
– Kommentteja Reddit-palstalta.
Palvelun taso voi riippua kortista
Toisaalta concierge-palveluiden taso ja laajuus voivat vaihdella huomattavasti riippuen siitä, mitä korttia käytät.
Esimerkiksi mustan Amexin omistajat maksavat kortista sen verran paljon, että korttiyhtiöllä on todennäköisesti varsin korkea motivaatio toteuttaa kaikkein erikoisimpiakin toiveita.
Jos ravintola saa soiton American Expressin concierge-palvelusta ja keskustelussa mainitaan musta Amex, ravintola voinee hyvällä syyllä odottaa, että pöytävarauksesta kiinnostunut asiakas ei ole sieltä kaikkein köyhimmästä päästä.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa tämä saattaisi tarkoittaa varsin hyvää tippiä.
Erilaisiin luottokortteihin sisältyvien jonon ohi -etujen hyödyntäminen on kuitenkin huomattavasti yleisempää ulkomailla kuin Suomessa, jossa rikkailla ihmisillä ei ole samanlaista tarvetta tuoda esille omaa varallisuuttaan.
- Lue seuraavaksi: Kaikki mitä pitää tietää ennen luottokortin hankkimista
Concierge-palvelut hotelleissa
Hotelleista puhuttaessa conciergesta käytetään Suomessa usein nimitystä hotelliportieeri. Hotelliportieereja löytyy Helsingissä käytännössä kaikista viiden tähden hotelleista ja myös monista neljän tähden hotelleista.
Joissakin huippuhotelleissa conciergella on edelleen oma palvelupisteensä vastaanottoaulassa ja palvelu on eriytetty varsinaisesta sisäänkirjautumistiskistä.
Nykyään hotellien sisään- ja uloskirjautumiskäytännöt ovat kuitenkin yhä enemmän automatisoituja, joten työ hotellien vastaanotoissa muuttuu koko ajan enemmän concierge-tyyliseen suuntaan.
Varsin usein concierge-palvelua tarjoava hotellityöntekijä hoitaa myös perinteisiä vastaanottotehtäviä ja sisäänkirjautumista, vaikka varsinaisesta vastaanottovirkailijasta ei olekaan kyse.
On hyvin tavanomaista, että asiakkaat kysyvät hotellien vastaanotosta apua esimerkiksi pöytävarauksiin tai erilaisten loma-aktiviteettien suunnitteluun. Siksi vastaanottovirkailijankin pitää pystyä hoitamaan conciergelle kuuluvia tehtäviä.
Suomessa hotelliportieereille on olemassa oma yhdistyksensä, Suomen Hotelliportieerit ry, johon kuuluu noin 130 jäsentä.
Jos kaipaat aiheesta kattavampaa tietoa, voit tutustua esimerkiksi helsinkiläisen hotelli Kämpin concierge-palveluita käsittelevään opinnäytetyöhön.